An Analysis of Early Reading Ability of Class 1 in Elementary School Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Kelas 1 Sekolah Dasar

Main Article Content

Desak Putu Anom Janawati
I Made Eka Sulantara

Abstract

This study aimed at describing students’ ability of early reading in SD Negeri 3 Ubud. This is a qualitative descriptive research. The samples were all of class I in total of 22 students comprising of 11 males and 11 females. The data were collected by using observation sheet and test of early reading ability. The data were analyzed by using Likert scale. The research finding showed that students’ ability of early reading of class I in SD Negeri 3 Ubud was categorized as good (B) with 85% percentage.


 

Article Details

How to Cite
Janawati , D. P. A., & Sulantara, I. M. E. (2020). An Analysis of Early Reading Ability of Class 1 in Elementary School. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 10(1), 43-49. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v10i1.630
Section
Education Management

References

Abbas, S. (2010). Penerapan Pembelajaran Model Time Game Tournaments (TGT) Berbantuan Peraga Suku Kata Bentuk Domino untuk Meningkatkan Keterampi- lan Membaca Permulaan Siswa Kelas I MIN Subagan Karangasem Tahun Pela- jaran. doi: SPKDIPAFALKUTAS0159/023/xx/2010.
Abidin, Y. (2010). Strategi Membaca Teori Dan Pembelajarannya (Bandung: Risqi Press).
Agun, A. A. G. (2014). Pengantar Evaluasi Pendidikan (Singaraja: Universitas Pen- didikan Ganesha).
Dalman (2014). Keterampilan membaca (Jakarta: Raja Grafindo Persada). Fauziyah, M. U., Hamdu, G., and Apriliya, S. (2017). Bentuk- Bentuk Kesalahan
Membaca Siswa SD Kelas Rendah. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pen- didikan Guru Sekolah Dasar 4, 150–157.
Hamalik, O. (2006). Proses Belajar Mengajar (Jakarta: PT.Bumi Aksara). Hasanudin, C. (2016). Pembelajaran Membaca Permulaan dengan Menggunakan
Media Aplikasi Bamboomedia Bmgames Apps Pintar Membaca Sebagai Upaya Pembentukan Karakter Siswa SD Menghadapi MEA. PEDAGOGIA: Jurnal Pen- didikan 5, 1–1. doi: 10.21070/pedagogia.v5i1.84.
Margono, S. (2014). Metode Penelitifzan Pendidikan (Jakarta: Rineka Cipta). Masykuri (2019). Analisis kesulitan membaca permulaan pada siswa kelas I MI
Pesantren Pembangunan Cibeunying Kecamatan Majenang Kabupaten Cilacap tahun. http://eprints.walisongo.ac.id/9751/1/SKRIPSI%20FULL.pdf.
Mulyati, Y. (2011). Modul Membaca Menulis Permulaan (Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia).
Muslimin, Tahir, M., and Patekkai, I. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I MIS Sinoutu Melalui Metode Struktural Analitik Sin- tetik (SAS). Jurnal Kreatif Tadulako Online 2, 50–57.
Rahim, F. (2005). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar (Jakarta: Bumi Aksara).


Sanjaya, W. (2014). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan (Jakarta: Prenadamedia), 1–294.
Slavin, R. E. (2014). Membaca Membuka Pintu Dunia Program Sukses For All Model Yang Jelas Dan Kuat Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Sekolah Dasar (Yogyakarta: Pustaka Pelajar), 1–562.
Sugiyono (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Tin- dakan Kelas (Bandung: Bandung).
Suharsaputra, U. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan Tindakan (Refika Aditama: Bandung).
Triyadi, S., Rozak, R. W. A., Tantowi, Y. A., Tantowi, Y. A., and Supriatna, E. (2019). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Dan Pemanfaatannya Dalam Mer- ancang Pembelajaran Literasi Awal Berbasis Fabel. Program Pasca Sarjana: Pro- ceeding Humanis Pamulang 1, 78–85.
Zubaidah, E. (2013). Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak: Diagnosa dan Cara Mengatasinya (Universitas Negeri Yogyakarta: Pendidikan Guru Sekolah Dasar).

Most read articles by the same author(s)