Analysis of Reading Skills of Grade 1 Students of SDN 6 Yangapi Through Pop Up Book Media
Analisis Keterampilan Membaca Siswa Kelas 1 SDN 6 Yangapi Melalui Media Pop Up Book
Abstract
The aim of the research is to analyze children's reading skills through Pop Up Books. Data was collected using a quantitative descriptive method, which means a type of research that uses quantitative data to describe or explain phenomena or variables that can be measured and calculated. The sample was 34 students, namely 17 men and 17 women. The low reading skills in this class are the reason for researchers to research. Reading skills are classified as good (B) with a calculation result of 75%.
References
Aisyah Raudhatul Jannah, Lukman Hamid, R. S. (2020). MEDIA POP UP BOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUANMEMBACA PADA ANAK USIA DINI. 1(2), 1–17. DOI: https://doi.org/10.35719/preschool.v2i1.10
Anggraini, D. T., & Efendi, U. (2022). Penggunaan Media Pop-Up Book terhadap Keterampilan Membaca dan Menulis Peserta Didik Kelas I SD. 9(1). DOI: https://doi.org/10.24042/terampil.v9i1.9602
Artika, Y. (2022). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Dengan Metode Struktur Analitik Sintetik (SAS) pada Siswa Kelas 1 MIN 5 Seluma. 2, 71–80. DOI: https://doi.org/10.24036/jpkk.v5i2.605
Betty, J., Jusuf, K., Raharja, A. T., & Mahardhika, N. A. (2020). Pengaruh teknik efflurage dan petrissage terhadap penurunan perasaan lelah pasca latihan pencak silat Effect of efflurage and petrissage techniques on feeling decreased tired after training of pencak silat. 8(1), 1–8. DOI: https://doi.org/10.21831/jk.v8i1.30572
Chasanah, F. U., Ibrahim, M., Hidayat, M. T., & Rahayu, W. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca melalui Media Buku Cerita di Sekolah Dasar Faricha. 5(5), 3644–3650. DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1397
DJIJAR, C. D. (2015). EFEKTIVITAS MEDIA POP-UP BOOK DALAM MENINGKATKAT KEMAMPUAN MEMBACA CERITA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS I SEKOLAH DASAR BRAWIJAYA SMART SCHOOL MALANG.
Hakim, P. R. (2020). UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN PADA ANAK USIA DINI MELALUI MEDIA KARTU KATA BERGAMBAR. 1(1), 51–61.
Hapsari, E. D. (2019). Penerapan Membaca Permulaan untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa. 20(1), 10–24. DOI: https://doi.org/10.23960/aksara/v20i1.pp10-24
Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. 9(1), 1–8. DOI: https://doi.org/10.58230/27454312.56
Hasanah, A., & Lena, M. S. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dan Kesulitan yang Dihadapi Siswa Sekolah Dasar. 3(5), 3296–3307. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.526
Hidayah, N., Wahyuni, R., Hasnanto, A. T., Islam, U., Raden, N., Lampung, I., Islam, U., Raden, N., Lampung, I., Islam, U., Raden, N., & Lampung, I. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Gambar Berseri Berbasis Pop-Up Book Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Bahasa Indonesia. 7(1), 59–66.
Idhartono, A. R. (2020). Keefektifan Media Pop Up Book terhadap Kemampuan Membaca dan Menulis Siswa Tunagrahita Ringan di SLB (Studi Kasus: Sekolah Luar Biasa). 2(1), 8–13. DOI: https://doi.org/10.37010/lit.v2i1.19
Indonesia, J. P., & Youpika, F. (2021). Pengembangan Media Belajar Pop-Up Untuk Materi Dongeng Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. 1(1), 56–64.
Khamidah, A., Khoir, N., & Yulia, T. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POP-UP BOOK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA MELALUI TEMA BINATANG UNTUK ANAK USIA 4-5 TAHUN DI RA BAHRUL ULUM SAWAHAN. 3(1), 8–17.
Kristianingrum, O. W., & Radia, E. H. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POP- UP BOOK PANCA INDRA ( POPANDRA ) TERHADAP PEMAHAMAN SISWA PADA MATERI PANCA INDRA KELAS 1 DI SD NEGERI 2 SELODOKO. 11(2), 121–132. DOI: https://doi.org/10.22373/pjp.v11i2.13983
Langsa, M. I. S. A. (2021). Pengaruh Media Pop Up Book terhadap Keterampilan Berbicara Siswa. 6(2), 104–119. https://doi.org/10.32505/al-azkiya.v6i2.2581 DOI: https://doi.org/10.32505/al-azkiya.v6i2.2581
Lenaini, I., Islam, U., Raden, N., & Palembang, F. (2021). TEKNIK PENGAMBILAN SAMPEL PURPOSIVE DAN. 6(1), 33–39.
Lestari, F. D., & Sari, P. M. (2021). Media Pop-Up Book Berbasis Kemampuan Higher Order Thinking Skill ( HOTS ) pada Daur Hidup Hewan. 9(2), 206–215. DOI: https://doi.org/10.23887/jeu.v9i2.38644
Marlina, L., Sartika, I. D., Septiana, E., & Permulaan, M. (2022). Pengembangan Media Pop Up Book Dalam Meningkatkan Membaca Permulaan Anak Kelompok B. 1(3), 380–385.
Ninta, H., Ginting, B., & Sidebang, R. (2023). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN POP UP BOOK TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA CERPEN MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS V SD NEGERI 060930 MEDAN JOHOR T . P 2022 / 2023 THE INFLUENCE OF POP UP BOOK LEARNING MEDIA ON SKILLS WRITING SHORT STORIES GRADE V SD NEGERI 060934 JOHOR MEDAN ACADEMIC YEAR 2022 / 2023. 1–11.
Nurani, Riga Zahara, Fajar Nugraha, H. H. M. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Sekolah Dasar. 5(3), 1462–1470. DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.907
Nurhikmah, Y., Asri, S. A., & Ayuningrum, S. (2020). Pengembangan Media Gambar Berseri Berbasis Pop-Up Book pada Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Keterampilan Menulis Karangan Narasi. 305–315.
Nurihsan, S. Y. dan A. J. (2021). Teori Kepribadian. 8–42.
Puspitaloka, N., & Hasanah, S. N. (2019). PELATIHAN PEMBUATAN POP UP BOOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS BAGI GURU- GURU RAUDHATUL ATHFAL ( RA ). 3(1), 20–24.
Putriningsih, N. K., & Putra, M. (2021). Media Pop-Up Book Berorientasi Pendekatan Saintifik pada Muatan Pelajaran PPKn Kelas V Sekolah Dasar. 8(1), 131–139. DOI: https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.32686
Rafika, N., & Madiun, U. P. (2020). Analisis kesulitan membaca permulaan pada siswa sekolah dasar. 2, 301–306.
Rapi Halipani Matin, Euis Ety Rohaety, L. N. (2019). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN POP-UP BOOK ANAK USIA DINI PADA KELOMPOK B UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KEAKSARAAN AWAL DI TK NUSA INDAH. 2(2). DOI: https://doi.org/10.22460/ceria.v2i2.p49-56
Saputro, K. A., Sari, C. K., & Winarsi, S. W. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Peningkatan Keterampilan Membaca Dengan Menggunakan Media Audio Visual Di Sekolah Dasar. 3(5), 1910–1917. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.690
Solihah, F. A., & Nuroh, E. Z. (2023). Analisis media pop up-book dalam keterampilan membaca permulaan di SD Islam Sidoarjo. 06(01), 33–43. DOI: https://doi.org/10.22460/collase.v1i1.12528
Songo, L., & Vol, J. P. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POP-UP BOOK MATERI KERAGAMAN Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan , Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo , Indonesia * Coresponding email : assegafmuhammad22@gmail.com. 5(1).
Sulastri. (2016). PENGEMBANGAN MEDIA POP-UP BOOK UNTUK MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS I SD NEGERI BANGUNHARJO BANTUL.
Yusron, M., Metalin, A., Puspita, I., Puspitaningsih, F., & Trenggalek, S. P. (2020). Pengaruh media pop up book berbasis literasi digital untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa kelas rendah. 3(2016), 39–45. DOI: https://doi.org/10.47971/mjpgmi.v3i1.208
Copyright (c) 2024 Desak Putu Anom Janawati , I Putu Bayu Andika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.