Developing Interactive E-Book for Early Reading-Writing Stage at Class I Elementary School


Pengembangan E-Book Interaktif Membaca Menulis Permulaan di Kelas I Sekolah Dasar


  • (1) * Desak Putu Anom Janawati             Institut Teknologi dan Pendidikan Markandeya Bali  
            Indonesia

  • (2)  Putu Beny Pradnyana            Institut Teknologi dan Pendidikan Markandeya Bali  
            Indonesia

  • (3)  N.W.S. Darmayanti            Institut Teknologi dan Pendidikan Markandeya Bali  
            Indonesia

  • (4)  I Nyoman Sudirman, S.Pd., M. Pd.            Institut Teknologi dan Pendidikan Markandeya Bali  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

The interactive e-book was developed to improve early reading and writing skills as log of pandemic Covid-19. The type of this research is R&D with the product of this research is the E-Book Interactive reading and writing starters. The questionnaire instrument was used as a research data collection technique. The results of the product validity test show the following results. First, the appearance of the interactive E- book product has an attractive appearance, second, the selection of an attractive typeface and the presentation of animated text in the form of a video embedded in the interactive E-book. Third, to get students involved in learning activities it is necessary to have interaction in learning, interesting content and presentations combbined with learning videos to explain the material interactively

References

Anugrahana, A. (2020). Hambatan , Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282–289. DOI: https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289

Dewi Mustikowati1, Eka Wijayanti2, J. D. (2016). Meningkatkan Semangat Membaca Dan Menulis Siswa Sekolah Dasar Dengan Permainan Kata Bersambut. BRILIANT: Jurnal Riset Dan Konseptua, 1, 39. DOI: https://doi.org/10.28926/briliant.v1i1.5

Emzir. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data (Cet.4). Rajawali Pers.

Hardjo, F. N., Permanasari, A., & Permana, I. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Proyek Pada Materi Energi Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa.

Herlawati, Nidaul Khasanah, F., & Sari, R. (2021). Pelatihan Mentimeter Sebagai Media Interaksi Dalam Pembelajaran Daring Pada SMAN 14 Bekasi. Journal Of Computer Science Contributions (JUCOSCO), 1(1), 42–52. https://doi.org/10.31599/jucosco.v1i1.454 DOI: https://doi.org/10.31599/jucosco.v1i1.454

Jannah, N., Fadiawati, N., & Tania, L. (2017). Pengembangan E-book Interaktif Berbasis Fenomena Kehidupan Sehari-hari tentang Pemisahan Campuran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 6(1).

Kinanti, L. P., & Sudirman, S. (2018). Analisis Kelayakan Isi Materi Dari Komponen Materi Pendukung Pembelajaran Dalam Buku Teks Mata Pelajaran Sosiologi Kelas XI SMA Negeri Di Kota Bandung. Sosietas, 7(1). https://doi.org/10.17509/sosietas.v7i1.10347 DOI: https://doi.org/10.17509/sosietas.v7i1.10347

Kholifah, S., Hartanto, P., & Koerniawan, I. (2018). Pengembangan E-Book Dengan Software Flipbookmaker Untuk Pembelajaran Mata Kuliah Akuntansi Keuangan Di Stekom Semarang. EQUILIBRIA PENDIDIKAN : Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 2(2), 69. https://doi.org/10.26877/ep.v2i2.2192 DOI: https://doi.org/10.26877/ep.v2i2.2192

Mustamin, St. H. (2017). Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Realistik. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 20(2), 231–239. https://doi.org/10.24252/lp.2017v20n2i8Jannah, N., Fadiawati, N., & Tania, L. (2017). Pengembangan E-book Interaktif Berbasis Fenomena Kehidupan Sehari-hari tentang Pemisahan Campuran. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 6(1). DOI: https://doi.org/10.24252/lp.2017v20n2i8

Pradnyana, P. B., & Janawati, D. P. A. (2021). The Effect Of Problem Based Learning On Students’ Science Learning Achievement At Grade Iv Elementary Schools. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1). https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i1.8013 DOI: https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i1.8013

Reynaldo, I. (2020). Pengembangan E-Book Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Aplikasi Sigil Pada Materi Alat Optik Sma/Ma. http://repository.radenintan.ac.id/10732/1/PUSAT 1-2.pdf

Putri, M. (2019). Peran Komunikasi Verbal Dalam Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Mandarin Bagi Anak Taman Kanak-kanak. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 51–57. https://doi.org/10.30596/interaksi.v3i1.269 DOI: https://doi.org/10.30596/interaksi.v3i1.2696

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D / Sugiyono. Bandung: Alfabeta1

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2021-11-22
 
How to Cite
Janawati , D. P. A., Pradnyana, P. B., Darmayanti, N., & Sudirman, S.Pd., M. Pd., I. N. (2021). Developing Interactive E-Book for Early Reading-Writing Stage at Class I Elementary School. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 11(1), 31-36. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v11i1.1466
Section
Elementary Education