Developing Interactive E-Book for Early Reading-Writing Stage at Class I Elementary School Pengembangan E-Book Interaktif Membaca Menulis Permulaan di Kelas I Sekolah Dasar

Main Article Content

Desak Putu Anom Janawati
Putu Beny Pradnyana
N.W.S. Darmayanti
I Nyoman Sudirman, S.Pd., M. Pd.

Abstract

The interactive e-book was developed to improve early reading and writing skills as log of pandemic Covid-19. The type of this research is R&D with the product of this research is the E-Book Interactive reading and writing starters. The questionnaire instrument was used as a research data collection technique. The results of the product validity test show the following results. First, the appearance of the interactive E- book product has an attractive appearance, second, the selection of an attractive typeface and the presentation of animated text in the form of a video embedded in the interactive E-book. Third, to get students involved in learning activities it is necessary to have interaction in learning, interesting content and presentations combbined with learning videos to explain the material interactively

Article Details

How to Cite
Janawati , D. P. A., Pradnyana, P. B., Darmayanti, N., & Sudirman, S.Pd., M. Pd., I. N. (2021). Developing Interactive E-Book for Early Reading-Writing Stage at Class I Elementary School. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 11(1), 31-36. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v11i1.1466
Section
Elementary Education

References

Anugrahana, A. (2020). Hambatan , Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282–289.
Dewi Mustikowati1, Eka Wijayanti2, J. D. (2016). Meningkatkan Semangat Membaca Dan Menulis Siswa Sekolah Dasar Dengan Permainan Kata Bersambut. BRILIANT: Jurnal Riset Dan Konseptua, 1, 39.
Emzir. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data (Cet.4). Rajawali Pers.
Hardjo, F. N., Permanasari, A., & Permana, I. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Proyek Pada Materi Energi Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa.
Herlawati, Nidaul Khasanah, F., & Sari, R. (2021). Pelatihan Mentimeter Sebagai Media Interaksi Dalam Pembelajaran Daring Pada SMAN 14 Bekasi. Journal Of Computer Science Contributions (JUCOSCO), 1(1), 42–52. https://doi.org/10.31599/jucosco.v1i1.454
Jannah, N., Fadiawati, N., & Tania, L. (2017). Pengembangan E-book Interaktif Berbasis Fenomena Kehidupan Sehari-hari tentang Pemisahan Campuran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 6(1).
Kinanti, L. P., & Sudirman, S. (2018). Analisis Kelayakan Isi Materi Dari Komponen Materi Pendukung Pembelajaran Dalam Buku Teks Mata Pelajaran Sosiologi Kelas XI SMA Negeri Di Kota Bandung. Sosietas, 7(1). https://doi.org/10.17509/sosietas.v7i1.10347
Kholifah, S., Hartanto, P., & Koerniawan, I. (2018). Pengembangan E-Book Dengan Software Flipbookmaker Untuk Pembelajaran Mata Kuliah Akuntansi Keuangan Di Stekom Semarang. EQUILIBRIA PENDIDIKAN : Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 2(2), 69. https://doi.org/10.26877/ep.v2i2.2192
Mustamin, St. H. (2017). Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Realistik. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 20(2), 231–239. https://doi.org/10.24252/lp.2017v20n2i8Jannah, N., Fadiawati, N., & Tania, L. (2017). Pengembangan E-book Interaktif Berbasis Fenomena Kehidupan Sehari-hari tentang Pemisahan Campuran. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 6(1).
Pradnyana, P. B., & Janawati, D. P. A. (2021). The Effect Of Problem Based Learning On Students’ Science Learning Achievement At Grade Iv Elementary Schools. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1). https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i1.8013
Reynaldo, I. (2020). Pengembangan E-Book Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Aplikasi Sigil Pada Materi Alat Optik Sma/Ma. http://repository.radenintan.ac.id/10732/1/PUSAT 1-2.pdf
Putri, M. (2019). Peran Komunikasi Verbal Dalam Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Mandarin Bagi Anak Taman Kanak-kanak. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 51–57. https://doi.org/10.30596/interaksi.v3i1.269
Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D / Sugiyono. Bandung: Alfabeta1