Analis Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Reciprocal Teaching Pair Share Analyst Development of Learning Module Based on Reciprocal Teaching Pair Share

Main Article Content

Diyah Ayu Widyaningrum
Lila Wahyuni

Abstract

This study aim  determined the profile analysis of module needed based on Recripocal Teaching Pair Share learning model on Protist and Fungi material. The location used retrieved data was Taman Madya Malang High School. The method used in this study was the collection of qualitative descriptive data with an instrument in the form of a questionnaire to teachers and students. The resulted showed that teachers and students agreed with the development of Recripocal Teaching Pair Share (RTPS) based modules.

Article Details

How to Cite
Widyaningrum, D. A., & Wahyuni, L. (2020). Analis Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Reciprocal Teaching Pair Share. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 9(1), 99-107. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v9i1.268
Section
Education Media and learning resources

References

Ariyati, E., & Nurdini, A. (2013). Deskripsi Kesulitan Belajar Dan Faktor Penyebabnya Pada Materi Fungi Di Sma Islam Bawari Pontianak Dan Upaya Perbaikannya. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, 2(9).

Armi, & Noviyanti, A. (2014). Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Plantae di Kelas X SMAN Aceh Besar. Serambi Akademica, II(1 ISSN 2337-8085), 23–29.

Citrawathi, D. M., Adnyana, P. B., & Santiasa, M. P. A. (2016). Analisis Kebutuhan Untuk Pengembangan Modul Inkuiri Berbasis Pertanyaan (Mibp) Di Smp. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(1), 764–774. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i1.8289

Deviana, T. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Kabupaten Tulungagung untuk Kelas V SD Tema Bangga Sebagai Bangsa Indonesia. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan SD, 6(1), 47–56.

Lestari, P. B., & Widyaningrum, D. A. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Pair Share (RTPS) Untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognisi Matakuliah Mikrobologi Mahasiswa IKIP Budi Utomo. Jurnal Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 528–535.

Nisa, K., & Setiawan, D. (2018). Pengembangan Modul Interaktif Berbasis Multiple Intelligence dengan Autoplay Pada Konsep Perubahan Materi Genetik di IKIP Budi Utomo. Edubiotik, 3(2), 30–36.

Sadjati, I. M. (2012). Hakikat Bahan Ajar. Pengembangan Bahan Ajar, 1–62.

Sudarisman, S. (2015). Memahami hakikat dan Karakteristik Pembelajaran Biologi dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 Serta Optimalisasi Implementasi

Kurikulum 2013. Florea, 2(1), 29–35. Retrieved from http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JF/article/viewFile/403/374

Syahputra, E. (2018). Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya di Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional SINASTEKMAPAN (Vol. 1, pp. 1276–1283). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/331638425_PEMBELAJARAN_ABAD_21_DAN_PENERAPANNYA_DI_INDONESIA/link/5c847e51458515831f96f565/download