Problem Solving Learning Model By Integrating ARCS Motivation Strategies On Acid-Base Subjects Model Pembelajaran Problem Solving Dengan Mengintegrasikan Strategi Motivasi ARCS Pada Materi Pokok Asam Basa

Main Article Content

Natalia Peni
Ludovicus Carvallo
Melania Priska

Abstract

This study aims to produce a chemistry learning model of problem solving by integrating ARCS strategies so that it is feasible to use to improve student learning outcomes in the University of Flores Biology Study Program. The development of the device uses the 4-D model that was tested on semester 2 students of the Biology Education Study Program 2019/2020 Academic Year. The research design used was one group pretest-posttest. Data collection techniques using research instruments, namely in the form of the validity of learning tools, the implementation of the learning plan, student responses, and student learning outcomes. Student learning outcomes data were analyzed using analysis prerequisite tests, which consisted of normality tests, homogeneity tests, and t-tests. The results showed that the device developed was valid. This is evidenced by the significance value of tcount<ttable, which is 0.000<0.05. Thus the developed learning tools can improve student learning outcomes on the subject matter of acid and base.


 


 

Article Details

How to Cite
Peni, N., Carvallo, L., & Priska , M. (2020). Problem Solving Learning Model By Integrating ARCS Motivation Strategies On Acid-Base Subjects. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 9(2). https://doi.org/10.21070/pedagogia.v9i2.641
Section
Education Management

References

Adiani, F., Rudibyani, R. B., & Efkar, T. (2018). Pengembangan LKS Berbasis Problem Solving untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Materi Asam Basa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 7(1), 91-103.
Amanda, S., Muharrami, L. K., Rosidi, I., & Ahied, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPA menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah yang Berbasis SETS. Journal of Natural Science Research, 1(1), 57-64.
Annisa, D. (2010). Penerapan Strategi Motivasi ARCS dalam Model Pengajaran Langsung untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis di SMA. Jurnal Dinamkia Sains, 3(1), 30-39.
Ariyawati, P. A. M., Waluyo, J., & Prihatin, J. (2017). Analisis Respon Siswa terhadap Model Pairs, Investigation and Communication (PIC) dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pembelajaran dan Pendidikan Sain,s 2(1), 9–15.
Fajria, F., Rahmatan, R., & Halim, A. (2017) Dampak Model Pembelajaran Problem Solving terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik di SMP. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesia Journal of Science Education), 5(1), 86-93.
Hartiningrum, E. S. N. & Yanti, N. R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Kancing Gemerincing terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMK Telekomunikasi Peterongan Jombang. Suska Journal of Mathematics Education, 3(1), 1–8.
Hasyim, F. (2019). Analisis Respon Siswa terhadap Penggunaan KIT Kalorimeter dalam Pembelajaran IPA Pokok Bahasan Kalor. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 7(1), 11-18.
Jauhar, S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 1(2), 141–149.
Khairani, I. & Safitri, R. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Solving untuk meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Usaha dan Energi di MAN Rukoh Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 5(2), 32–40.
Komalasari & Kokom. (2010). The Effect of Contextual Learning in Civic Education on Student’s Civic Skills. International Journal for Educational Studies, 5(1), 179-189.
Kurniawati, Y. K. & Sutopo. (2011). Efektivitas Model Pembelajaran Dirrect Instruction dengan Strategi Motivasi ARCS pada Materi GRAPH. Jurnal JMEE, 1(1), 1-9.
Mardikaningtyas, D. A., Ibrohim, & Suarsini, E. (2016). Pengembangan Pembelajaran Pencemaran Lingkungan Berbasis Penelitian Fitoremediasi untuk Menunjang Keterampilan Ilmiah, Sikap Peduli Lingkungan dan Motivasi Mahasiswa pada Matakuliah Dasar-Dasar Ilmu Lingkungan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(3), 499–506.
Putra, F. K. A. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XII TKR 1 pada Mata Pelajaran Sistem Pengapian Konvensional di SMK Negeri 1 Madiun. JPTM, 2(3), 1–8.
Sastradewi, P. F., Sadia, I. W., & Karyasa, I. W. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kimia yang Menerapkan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 5, 1-12.
Sitepu, B. P. & Lestari, I. (2018). Pelaksanaan Rencana Pembelajaran Semester dalam Proses Pembelajaran di Perguruan Tinggi. PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan, 32(1), 43-51.
Qalbi, N. A., Zainudin, Z., & Miriam, S. (2019). Validitas dan Kepraktisan Perangkat Pembelajaran dengan Metode Problem Solving melalui Pembelajaran Langsung pada Materi Usaha Energi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 3(3), 125–132.
Wijayanti, N. S., Haryono, & Saputro, A. N. C. (2015). Penerapan Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Kreativitas dan Prestasi Belajar pada Materi Pokok Larutan Penyangga Siswa Kelas XI MIA 3 Semester Genap SMA Batik 2 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 4(4), 132-138.
Yulianti, Murdani, E., Kusumawati, I. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction (ARCS) terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Kalor di Kelas X. Variabel, 2(1), 24–30.