Exploring the Impact of Civic Education on Civic Participation Among Elementary School Students
Mengeksplorasi Dampak Pendidikan Kewarganegaraan terhadap Partisipasi Kewarganegaraan di Kalangan Siswa Sekolah Dasar
Abstract
Civic education is an urgency that must be considered in elementary schools, considering that current technological developments in the world have entered the era of digitalization 5.0. The purpose of writing this article is to examine further the importance of civic education for students in elementary schools. The writing method in this article uses literature study, a series of activities relating to methods of collecting library data, reading and taking notes, and processing various references that are related and relevant to the problem being studied. The existence of civic education in elementary schools equips students to become good citizens with good character, tolerance, and critical thinking. However, it is hoped that it can create moral citizens with superior character.
Highlights:
- Civic education in elementary schools fosters good citizenship by instilling values of tolerance and critical thinking.
- Digitalization 5.0 underscores the urgency of integrating civic education to navigate modern societal challenges.
- The aim is to cultivate moral citizens with superior character through structured curriculum and interactive learning methods.
Keywords: civic education, elementary school, character
References
Agustin, D., Sumantri, P. M., Eoh, V. B., Marwahdi, A. P., Tji, J., & Kunci, K. (2023). Titian : Jurnal Ilmu Humaniora Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Cara dalam Membangun Kepercayaan Diri Remaja sebagai Pertahanan terhadap Bullying : Tinjauan Sosial Budaya Implementation of Civic Education to Build Youth ’ s Self -Confident . 07(02).
Amelia, R. F., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Di Era Globalisasi Dalam Mencegah Degradasi Moral Siti Fadia Nurul Fitri, Dinie Anggraeni Dewi. Ensiklopedia of Journal, 3(3), 96–102.
Anatasya, E., Dewi, D. A., Indonesia, U. P., & Kunci, K. (2021). Mata pelajaran pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan karakter peserta didik sekolah dasar. 9(2), 291–304.
Anderson, I., & Sari, R. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 1(2), 251–274. https://doi.org/10.22437/gentala.v1i2.7116
Dewi, R. R., Suresman, E., & Suabuana, C. (2020). PENDIDIKAN KARAKTER DI PERSEKOLAHAN. 1(2), 71–84.
Dwintari, J. W. (2017). KOMPETENSI KEPRIBADIAN GURU DALAM PEMBELAJARAN PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER. 7, 51–57.
Faridah, T. N., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Meningkatkan Karakter Generasi Muda di Era 5 . 0 Melalui Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. 5(20), 7310–7314.
Gani, A. A. (2020). Pembelajaran Interaktif Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Mobile Learning di Era Industri 4 . 0. 8(1), 36–42.
Gawise, G., Nurmaya. G, A. L., Jamin, M. V., & Azizah, F. N. (2022). Peranan Media Pembelajaran dalam Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3575–3581. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2669
Herdiansyah, R. F. P., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Membangun Karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7176–7181.
Hidayat, H., Mulyani, H., Nurhasanah, S. D., Khairunnisa, W., & Sholihah, Z. (2020). Peranan Teknologi Dan Media Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Di Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 57–65.
Istiqomah, Y. Y., & Dewi, D. A. (2021). Memperkuat Integrasi Nasional Melalui Generasi Bangsa Dan Teknologi Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(1), 272–277. https://doi.org/10.34007/jehss.v4i1.639
Koroh, T. R., & Ly, P. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(1), 126. https://doi.org/10.33394/jk.v6i1.2445
Larasati, U. (2016). Peran guru pendidikan kewarganegaraan dalam mencegah terjadinya. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 5(3), 7.
Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303
Nanggala, A. (2020). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Multikultural. Jurnal Soshum Insentif, 3(2), 197–210. https://doi.org/10.36787/jsi.v3i2.354
Novi Yona Sidratul Munti, & Dwi Asril Syaifuddin. (2020). Analisa Dampak Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1799–1805.
Nurmalisa, Y., & Mentari, A. (2020). PERANAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN. 07(1), 34–46.
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., … Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. The BMJ, 372. https://doi.org/10.1136/bmj.n71
Prasetyo, D., & Marzuki, M. (2016). Pembinaan Karakter Melalui Keteladanan Guru Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Islam Al Azhar Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(2), 215–231. https://doi.org/10.21831/jpk.v6i2.12052
Puji Asmaul Chusna. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 318–326.
Putri, M. L., & Dewi, D. A. (2021). Urgensi Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar dalam Menghadapi Era Masyarakat 5.0. Journal on Education, 04(01), 20–24.
Rachmadtullah, & Wardani Reza, A. P. (2016). Kewarganegaraan Melalui Metode Pembelajaran Contexstual and Learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 7, 116–127.
Rahman, A. (2018). Konsep Dasar Pendidikan Politik bagi Pemilih Pemula melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 44. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8385
Rahmatiani, L. (2020). Pendidikan kewarganegaraan sebagai pembentuk karakter bangsa. 87–94.
Rahmawati, M., & Harmanto. (2020). Pembentukan Nilai Karakter Toleransi Dalam Pembelajaran Pendidikanpancasila Dan Kewarganegaraan Bagi Siswa Tunagrahita. Journal of Civics and Moral Studies, 5(Vol. 7 No. 1 (2022)), 59–72.
Setiawan, D. (2015). Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Karakter melalui Penerapan Pendekatan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 6(2), 61. https://doi.org/10.24114/jupiis.v6i2.2285
Sulianti, A., Safitri, R. M., & Gunawan, Y. (2019). Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Kearifan Lokal dalam Membangun Karakter Generasi Muda Bangsa. Integralistik, 30(2), 100–106.
Sutiyono, S. (2018). Reformulasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Untuk Menguatkan Nasionalisme Warga Negara Muda Di Wilayah Perbatasan. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 6(1), 1. https://doi.org/10.25273/citizenship.v6i1.1824
Torrez, A., & Veronica, M. (2021). Pentingnya Pedidikan Kewarganegaraan juga Penerapan dan Relevansi dalam Kehidupan di Era Teknologi Generasi Milenial. Syntax Idea, 3(4), 749–762.
Utaminingsih, E. S., Ellianawati, E., Widiarti, N., Sumartiningsih, S., & Puspita, M. A. (2023). A Systematic Review : Digital Literacy for Strenghtening Character in Facing the Era of Society 5.0. Research and Development Journal Of Education, 9(2), 638–647.
Utaminingsih, E. S., Ihsandi, A., & Mutiarawati, I. S. (2023). Pancasila as Integration Philosophy of Education and National Character. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2443–2449. www.ijstr.org
Utaminingsih, E. S., & Puspita, M. A. (2023). Emotional Intelligence and Its Important Role. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(November 2021), 2003–2011.
Utaminingsih, E. S., Puspita, M. A., Ihsandi, A., Intania, B. Y., & Tri, A. (2023). A Systematic Literature Review : The Role of Character-Based Digital Literacy in 21st Century Learning in Elementary Schools. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(10), 829–840. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i10.4858
Wahyu, M. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Didactica : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 57–63. https://doi.org/10.56393/didactica.v2i2.1152
Widiatmaka, P. (2016). Kendala Pendidikan Kewarganegaraan dalam membangun karakter peserta didik di dalam proses pembelajaran. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 13(2), 188–198. https://doi.org/10.21831/civics.v13i2.12743
Widyanto, D. (2017). Pembelajaran toleransi dan keragaman dalam pendidikan pancasila dan kewarganegaraan di sekolah dasar. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III, 3(November), 109–115.
Wulandari, Z. R., Azzahra, N., Wulandari, P., Halimah, & Santoso, G. (2023). Memperkuat Jiwa Kewarganegaraan di Era Digital dengan Pendidikan Kewarganegaraan yang Komprehensif. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 02(02), 2023.
Zubaidah, S. (2020). Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Online. 2, 1–17.
Zulfikar, M. F., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Membangun Karakter Bangsa. JURNAL PEKAN : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 104–115. https://doi.org/10.31932/jpk.v6i1.1171
.
Copyright (c) 2024 Esty Utaminingsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.