Mathematics Teachers' Understanding in Developing Learning Indicators in Preparing Lesson Plans


Pemahaman Guru Matematika dalam Mengembangkan Indikator Pembelajaran dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP)


  • (1) * Tri Nopriana            Universitas Swadaya Gunung Jati  
            Indonesia

  • (2)  Dian Nopitasari            Universitas Muhammadiyah Tanggerang  
            Indonesia

  • (3)  Jarnawi Afgani Dahlan            Universitas Pendidikan Indonesia  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

Research on teachers' ability to prepare lesson plans has not shown good results, whereas there have been many studies on efforts to improve teachers in preparing lesson plans. Still, no research explicitly describes the ability of teachers to develop indicators. This research aims to describe the understanding of mathematics teachers in creating learning indicators. This research is quantitative research with a survey method. The sur- vey was conducted on 51 Mathematics Teachers in Cirebon City. The research instrument used was in the form of a questionnaire regarding the indicators of developing learning indicators. The results showed that (1) most teachers still did not understand the steps of developing learning indicators (2) teachers still had difficulty determining operational verbs (KKO) of knowledge, conducting processes, implementation, and evaluation, (3) there were still teachers who thought the affective and psychomotor aspects could not be assessed in mathematics, (4) most teachers have developed at least three indicators in a basic competency, while almost half of the sample assumes the characteristics of students and schools do not affect developing learning indicators.

References

Alawiyah, F. (2013). Peran Guru dalam Kurikulum. Jurnal Aspirasi: Jurnal Masalah- Masalah Sosial 4, 65–74. doi: https://doi.org/10.46807/aspirasi.v4i1.480.

Ambarawati, M. (2016). Analisis Keterampilan Mengajar Calon Guru Pendidikan Matematika Pada MataKuliah Micro Teaching. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan 5, 81–81. doi: 10.21070/pedagogia.v5i1.91. DOI: https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i1.91

Arman, A. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Ren- cana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Kepala Sekolah Di SMAN 1 Lembah Melintang Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Manajemen Pen- didikan (JMP) 1, 55–62. doi: http://dx.doi.org/10.34125/mp.v1i1.57.

BSNP (2007). Panduan Pengembangan Indikatori (Jakarta: Kemdiknas).

Chusni, M. M., Setya, W., Agustina, R. D., and Malik, A. (2017). Peningkatan Kemampuan Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Berbasis Saintifik bagi Calon Guru Fisika. Scientiae Educatia 6, 125–125. doi: 10.24235/sc.educatia.v6i2.1952. DOI: https://doi.org/10.24235/sc.educatia.v6i2.1952

Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Meth- ods Approaches (University of Nebraska Linclon: Sage).

Jaenudin, U. (2017). Penerapan supervisi akademik untuk meningkatkan kompe- tensi Pedagogik guru dalam menyusun RPP SDN Kalapadua Kecamatan Cibogo Kabupaten Subang tahun. BIORMATIKA Jurnal Ilmiah FKIP Universitas Subang 3, 1–8.

Khaerani, N. C. (2016). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP melalui Kegiatan IHT (in house training). Didaktikum : Jurnal Penelitian Tin- dakan Kelas 17, 64–70.

Kunandar (2007). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pen- didikan, (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada).

Kusumawati, H. (2016). Peningkatan Kompetensi Guru SD Dalam Menyusun RPP dan Melaksanakan Pembelajaran Menggunakan Tutor Sejawat. Satya Widya 32, 92–102. doi: https://doi.org/10.24246/j.sw.2016.v32.i2.p92-102. DOI: https://doi.org/10.24246/j.sw.2016.v32.i2.p92-102

Muspawi, M. (2015). Profesionalitas Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) pada Sekolah Dasar Negeri No. 76/IX Desa Mendalo Darat Kec. Jaluko Kab. Muaro Jambi. Jurnal Penelitian Universitas Jambi: Seri Human- iora 17, 57–62.

Putu, P. S. D., Nyoman, D., and Nyoman, N. (2013). Implementasi Supervisi Akademik dalam Rangka Peningkatan Kemampuan Menyusun RPP pada Guru Matematika Sekolah Dasar Anggota KKG Gugus IV Kecamatan Sukasada. e- Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha 3, 1–11.

Rambe, M. (2019). Pelaksanaan Supervisi Akademik Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pem- belajaran. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) 3, 782–790. doi: http: DOI: https://doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7464

//dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7464.

Rosilawati, T. (2014). Supervisi Akademik dalam Upaya Peningkatan Motivasi Guru Menyusun Perangkat Persiapan Pembelajaran. Jurnal Penelitian Tindakan Seko- lah dan Kepengawasan 2, 57–62.

Sa’bani, F. (2017). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP melalui Kegiatan Pelatihan pada MTs Muhammadiyah Wonosari. Jurnal Pendidikan Madrasah 2, 13–22. DOI: https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v2i4.83

Uno, H. B. (2008). Profesi Kependidikan : Problema, Solusi, dan Reformasi (Jakarta: Bumi Aksara).

Wiyana, Anitah, S., and Haryanto, S. (2013). Pengaruh Pengetahuan KTSP dan Pendidikan Terhadap Kemampuan Menyusun RPP Guru SDN Jatiyoso Tahun 2011/2012. Jurnal Teknologi Pendidikan 1, 239–248. doi: https://eprints.uns.ac. id/id/eprint/4316.

Zendrato, J. (2016). TINGKAT PENERAPAN RENCANA PELAKSANAAN PEM- BELAJARAN DALAM PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DI KELAS Suatu

Studi Kasus di SMA Dian Harapan Jakarta. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudaayaan 6, 58–73. doi: 10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p58-73. DOI: https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p58-73

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2020-12-10
 
How to Cite
Nopriana, T., Dian Nopitasari, & Dahlan, J. A. (2020). Mathematics Teachers’ Understanding in Developing Learning Indicators in Preparing Lesson Plans. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 10(1), 21-34. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v10i1.859
Section
Education General