Science Education Optimization: Evaluating the Impact of Science Kits on Improving Teacher Competence
Optimasi Pendidikan Sains: Evaluasi Dampak Kit IPA pada Peningkatan Kompetensi Guru
Abstract
The researchers used a quantitative descriptive approach. The objective of the study is to determine how well teachers use KIT media in science learning. Ten teachers at Elementary School 7 Manukaya were used as research subjects. The research objective is to determine how well teachers use KIT media in science learning. A questionnaire was used. Of the ten teachers who were assessed for improving their ability to use KIT media, eight received positive results, while the other two received less positive results. The researchers examined the data using the Gain Score scale. Overall, the average N-Gain improvement was 0.7, the interpretation percentage was 75%, and included in the moderate improvement category.
References
Annisa Izzania, R., & Widhihastuti, E. (2020). Potensi Penggunaan Kit Praktikum Dan Video Tutorial Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh. Journal of Chemistry In Education, 9(2), 1–7. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/chemined
Apriyasha, F. A., Hidayat, T., & Anita, N. (2019). Pengembangan Media Kit Pembelajaran untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar terhadap Materi Pecahan Sederhana. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 4(2), 163. https://doi.org/10.30998/jkpm.v4i2.3884 DOI: https://doi.org/10.30998/jkpm.v4i2.3884
Arifuddin, M., Mahardika, A. I., Mastuang, Ashari, A., Muda, A. A. A., & Fitriani, N. (2022). Pelatihan Penggunaan Kit Praktikum Ipa Untuk Guru Sd/Mi Sederajat Di Kota Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 5(3), 276–281. https://doi.org/10.29303/jppm.v5i3.3929 DOI: https://doi.org/10.29303/jppm.v5i3.3929
Ayub, S., & Makhrus, M. (2022). Kit IPA sebagai Media untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Sains, Geologi, Dan Geofisika (GeoScienceEd Journal), 3(2), 1–5. https://doi.org/10.29303/goescienceedu.v3i2.198 DOI: https://doi.org/10.29303/goescienceedu.v3i2.198
Fauziah, S. R., Sutisnawati, A., Nurmeta, I. K., & Hilma, A. (2022). Pengaruh Metode Eksperimen Berbantuan Media
Kit Ipa Terhadap Kemampuan Literasi Sains Dan Karakter Rasa Ingin Tahu Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 457–467. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2283
Gunada, I. W., Sutrio, S., Wahyudi, W., Busyairi, A., Verawati, N. N. S. P., Ayub, S., & Kosim, K. (2022). Pelatihan Optimalisasi Penggunaan Kit IPA Sains Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep IPA Bagi Guru Guru SD Negeri 1 Cakranegara. Unram Journal of Community Service, 3(2), 47–52. https://doi.org/10.29303/ujcs.v3i2.200 DOI: https://doi.org/10.29303/ujcs.v3i2.200
Jayusman, I., & Shavab, O. A. K. (2020). Aktivitas Belajar Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Learning Management System (Lms) Berbasis Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak, 7(1), 13. https://doi.org/10.25157/ja.v7i1.3180 DOI: https://doi.org/10.25157/ja.v7i1.3180
Khair, B. N., Astria, F. P., Wardani, K. S. K., Nurwahidah, N., Sriwarthini, N. L. P. N., & Rahmatih, A. N. (2021). Pelatihan Dan Pendampingan Penggunaan Kit Ipa Di Sd Negeri 34 Cakranegara. Jurnal Interaktif: Warta Pengabdian Pendidikan, 1(1), 14–19. https://doi.org/10.29303/interaktif.v1i1.3 DOI: https://doi.org/10.29303/interaktif.v1i1.3
Khoirun Naimah. (2022). Inovasi Pembelajaran IPA SD dengan Pemanfaatan Media KIT Alat Sederhana yang Berasal dari Lingkungan Sekitar Untuk Meningkatkan Kompetensi dan Kreativitas Siswa. Formosa Journal of Science and Technology, 1(2), 97–110. https://doi.org/10.55927/fjst.v1i2.693 DOI: https://doi.org/10.55927/fjst.v1i2.693
Mandhu, T. (2015). Penggunaan Media Kit Ipa Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran: Khatulistiwa, 4(7), 1–10.
Maswindah, A., & Suryanti. (2019). Pengembangan Media KIT Sifat Cahaya Berbasis Science Edutainment Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 1–10.
https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/39/article/view/28271
Mawardi, M. (2019). Rambu-rambu Penyusunan Skala Sikap Model Likert untuk Mengukur Sikap Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 292–304. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p292-304 DOI: https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p292-304
Patel, & Goyena, R. (2019). PENINGKATKAN KREATIVITAS SISWA MELALUI PENGGUNAAN KIT IPA PADA PEMBELAJARAN FISIKA. Journal of Chemical Information and Modeling, 15(2), 9–25.
Ramadhani, N. F., Khaeruddin, K., & Hambali, H. (2023). Penerapan Media Berbasis KIT IPA Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Panas Dan Perpindahannya Kelas V SDI Tanakaraeng Kecamatan Manuju Kabupaten Gowa. Journal on Education, 6(1), 1277–1284. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3080 DOI: https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3080
Reza, V., Snapp, P., Dalam, E., Di, I. M. A., Socialization, A., Cadger, O. F., To, M., Cadger, S., Programpadang, R., Hukum, F., Hatta, U. B. U. B., Sipil, F. T., Hatta, U. B. U.
B., Danilo Gomes de Arruda, Bustamam, N., Suryani, S., Nasution, M. S., Prayitno, B., Rois, I., … Rezekiana, L. (2020). Pelatihan Penggunaan KIT IPA SD. Bussiness Law Binus, 7(2), 33–48. http://repository.radenintan.ac.id/11375/1/PERPUS PUSAT.pdf%0Ahttp://business-law.binus.ac.id/2015/10/08/pariwisata-syariah/%0Ahttps://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results%0Ahttps://journal.uir.ac.id/index.php/kiat/article/view/8839
Santika, I. G. N., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. P. (2022). Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Ipa (Forming the Character of Caring for the Environment in Elementary School Students through Science Learning). Jurnal
Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 10(1), 207–212. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/3382%0Ahttp://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/download/3382/2182
Saputri, A. E., & Djumhana, N. (2020). Keterampilan Proses Sains dan Sikap Ilmiah Mahasiswa PGSD dalam Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (IPA). DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 4(1), 35. https://doi.org/10.20961/jdc.v4i1.36019 DOI: https://doi.org/10.20961/jdc.v4i1.36019
Sefriani, R., Sepriana, R., Wijaya, I., & Menrisal, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4731–4737. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1430 DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1430
Sukarjita, I. W. (2020). Peningkatan Keterampilan Pengelolaan Pembelajaran IPA Terpadu Melalui Pelatihan Penggunaan KIT IPA Bagi Guru IPA SMP di Kecamatan Kupang Barat. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Undana, 14(2), 33–42. http://ejurnal.undana.ac.id/index.php/jlppm/article/view/3440
Sungai, S. D. N., Dan, M., Sungai, S. D. N., Banjarmasin, M.,
Munawaroh, D., Syifa, N., Studi, P., Fisika, P., & Mangkurat, U. L. (2023). DOI: http://dx.doi.org/10.29303/jppm.v5i3.5452. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 6(3).
Usmeldi, U., & Amini, R. (2021). Pelatihan Penggunaan KIT IPA dan Pengembangan LKPD Berbasis Praktikum untuk Guru IPA. Jurnal Abdimas Prakasa Dakara, 1(2), 56–65. https://doi.org/10.37640/japd.v1i2.1010 DOI: https://doi.org/10.37640/japd.v1i2.1010
Wahyu, Y., Edu, A. L., & Nardi, M. (2020). Problematika Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 107. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.344 DOI: https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.344
Zuhaida, A., Yustiana, Y. R., Indonesia, U. P., Indonesia, U. P., Islam, U., Salatiga, N., Artikel, I., Zuhaida, A., Indonesia, U. P., & Education, J. (2023). STUDI LITERATUR : PELAKSANAAN PELATIHAN. 11(3), 94–99. https://doi.org/10.37081/ed.v11i3.4982 DOI: https://doi.org/10.37081/ed.v11i3.4982
Copyright (c) 2024 Ni Wayan Sri Darmayanti , I Wayan Suantara, Ni Putu Eni Astuti, Ni Ketut Sri Partini, Kadek Yuni Wulandari, Ni Komang Ayu Ulan Dari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.